vasárnap, november 24, 2024
4.3 C
Budapest
Rock
Kalapács és az Akusztika - Fagyott világ
Klasszikus
Marin Marais - Marche Tartare, IV.55

A Szűzanya mennybevételének és Magyarország felajánlásának napjáról

Augusztus 15-e a legősibb Mária-ünnepnek napja, melynek jelentőségét és méltóságát az is megkoronázza, hogy halála előtt ezen a napon ajánlotta fel I. Szent István királyunk hazánkat a Szűzanya oltalmába. 

Kövesd Telegram csatornánkat

Exkluzív anyagok, mémek, rövid hírek, amiket nem feltétlenül rakunk ki a weboldalunkra…

Az ősegyházig visszanyúló hagyomány szerint a Megváltó édesanyjának, Máriának holttestét nem engedte át a földi enyészetnek, hanem röviddel halála után föltámasztotta és magához emelte a mennyei dicsőségbe.

A feljegyzések szerint Jézus három nappal előbb tudatta anyjával halála óráját, akinek holttestét az Olajfák hegyén vágott sziklasírba fektették, temetésére az apostolok felhőkön érkeztek a világ különböző tájairól. „Hitetlen” Tamás csak harmadnapra jelent meg, és miután látni akarta az elhunytat, felnyitották a sírt, amelyből kellemes balzsamillat áradt. A koporsó viszont üres volt, csupán a halotti lepleket találták benne. Míg az apostolok ezen álmélkodtak, az égbolton megpillantották Mária testét, amint az angyalok énekhang kíséretében a mennyekbe emelik. Majd ott a Megváltó megkoronázta, s királynői rangra emelte.

Jeruzsálemben az 5. században már biztosan megemlékeztek a Boldogságos Szűz égi születésnapjáról. Az ünnepet Dormitio sanctae Mariae, azaz „a szentséges Szűz elszenderülése” névvel illették. A 6. század során egész Keleten elterjedt az ünnep. Róma a 7. században vette át, s a 8. századtól kezdve Assumptio beatae Mariae-nak, azaz „a Boldogságos Szűz mennybevételé”-nek nevezték.

Eleink ezen a napon Mária-virrasztást is tartottak abban a reményben, hogy a hajnali napfelkeltében meglátják a Napba öltözött Boldogasszonyt, a Krisztus által királynői rangra emelt, s megkoronázott Máriát, ahogyan a Jelenések könyvében a világvége kezdetéről szóló részben szerepel:  „Az égen nagy jel tűnt fel: egy asszony, kinek öltözete a nap volt, lába alatt a hold, fején pedig tizenkét csillagból álló korona.” (Jel  12,1)

Továbbá ilyenkor igen szokásos felkeresni a Mária-kegyhelyeket, zarándoklatokat, körmeneteket, búcsújárást szervezni, számos helyen szabadtéri szentmisét, imaórát tartanak. Mária halálának és mennybevételének története kedvelt témája volt a középkori egyházi művészetnek, a kódexirodalomnak, a vallásos népkönyveknek, az epikus énekeknek is. Magyarországon Szent István király avatta ünneppé Nagyboldogasszony napját. Minden évben augusztus 15-re hívta össze Fehérvárra a királyi tanácsot, hogy törvénykezést tartson.

A szent király 1038-ban halálos ágyán, mielőtt visszaadta lelkét teremtőjének, ezen a napon ajánlotta fel az országot Szűz Máriának. A felajánlás nyomán érvényesült a magyar közjogban a Regnum Marianum-eszme, amely szerint Magyarország Mária országa, így a magyar államiság a kezdetektől összefonódik a Mária-kultusszal. Nagyboldogasszony ünnepe egyben Magyarország patrónájának napja is, a Mária-kegyhelyekre tartó zarándoklatok, körmenetek, búcsúk ideje.

A Hartvik püspök által lejegyzett legenda szerint Szent István a imígyen ajánlotta fel hazánkat a Megváltó Anyjának:

„Végre Isten irgalmából, a százszoros jutalom díjára érdemesen, láz vette le lábáról, s mikor már nem volt kétséges halálának hamari napja, előszólította a püspököket és palotájának Krisztus nevét dicsőítő nagyjait; először megtárgyalta velük, hogy kit választanak helyette királynak. Majd atyailag intette őket, hogy őrizzék meg az igaz hitet, amelyet elnyertek; hogy az igazságot szeressék, az égi szeretet láncait kedveljék, gyakorolják a szeretetet, az alázatossággal törődjenek, de mindenekelőtt a kereszténység zsenge ültetvényén csőszködjenek. E szavak után kezét és szemét a csillagokra emelve így kiáltott fel: »Ég királynője, e világ jeles újjászerzője, végső könyörgéseimben a szentegyházat a püspökökkel, papokkal, az országot a néppel s az urakkal a te oltalmadra bízom; nékik utolsó Istenhozzádot mondva lelkemet kezedbe ajánlom.«”

A felajánlásból származó bizodalomból és kapcsolatból erősen  kikövetkeztethető, hogy a tradicionális lelkületű Magyaroroszágon mily nagy jelentősége volt Égi Patrónánknak. Egy 16. századi Szent László ének szerint  a szent király „Szűz Máriának választott vitézeként” mindig Máriához fohászkodott segítségért, neki köszönheti győzelmeit. Az ő tiszteletére építtette a nagyváradi székesegyházat. IV. Béla pedig a tatárok felett aratott győzelmét megköszönve Szűz Máriának ajánlotta fel lányát, Szent Margitot.

Szent István szándékát megerősítendő 1658-ban I. Habsburg Lipót király Mária oltalma alá helyezte magát, családját és országát, majd 1687-ben a máriavölgyi kegyhelyen ajánlotta fel Magyarországot a Magyarok Nagyasszonyának, amit 1693-ban a török alóli fölszabadulásért hálából a bécsi Szent István-székesegyházban ünnepélyesen megújított.

A sajátságos viszonyulás miatt a Magyarok Nagyasszonyának elterjedt ábrázolása kissé különbözik a keresztény világ megjelenítési formáitól; eszerint a Szűzanya fejét a tizenkét csillagú korona helyett a magyar Szent Korona díszíti, kezében (vagy a karján ülő gyermek Jézus kezében) az országalma és a jogar látható. Legtöbb esetben az általános álló ábrázolás helyett ülve mutatkozik. Ezekkel hangsúlyozza a keresztény ikonográfia, hogy nem egyes emberek, hanem egy nép védőszentje. A lábánál többször a törökök legyőzését jelképező félhold, vagy a magyar címer valamely formája látható.

A fentebb említettek mellett ismert hagyomány még a virágokból összeállított Mária-koporsó készítése vagy a virágszentelés. A megszentelt illatos füveket és virágokat később vagy a halott koporsójába tették, hogy Máriához hasonlóan ő is dicsőségre jusson, vagy az épülő ház alapjába, másutt a csecsemő bölcsőjébe, a fiatal pár ágyába helyezték. Úgy tartják, hogy e nap időjárásából a termésre is következtetni lehet: ha a Nagyboldogasszony napja fénylik, jó lesz a bortermés. A népi kalendáriumban a „két asszony köze”, azaz az augusztus 15-i Nagyboldogasszony és a szeptember 8-i Kisasszony napja közötti időszak mágikusnak számít. Ekkor kellett szedni a gyógyfüveket, kiszellőztetni a téli holmikat, a ruhaféléket, hogy a moly beléjük ne essen. A termékenységvarázsláshoz kapcsolódott, hogy ilyenkor „ültették a tyúkokat”, hogy az összes tojásukat kiköltsék, és gyűjtötték a mészben sokáig elálló „két asszony közi” tojást.

A Te nevednek dicsőségére – II. András magyar király keresztes hadjárata

Szent László király

(Magyar Kurír, Felvidék.ma, Vasarnap.hu, Szabadkai Katedrális és Árkádia folyóirat nyomán Szent Korona Rádió) 

Legfrissebb

Kézigránát robbant egy horvát házibuliban, egy fiatal meghalt

Tragikus baleset történt Horvátországban, amikor egy házibuliban részt vevő...

Magyar Péter a deviánsok örökbefogadásának húrjait pedzegeti

Magyar Péter szerencsi lakossági fórumán elhangzott szavaiból kiolvasható, hogy...

Hisztizik a transzlobbi – A republikánusok saját nemük szerinti mosdókba küldenék a nemváltogatókat

Az USA transzneműinek nem elég, hogy gyakorlatilag miattuk kellett...

Kategóriák

Kézigránát robbant egy horvát házibuliban, egy fiatal meghalt

Tragikus baleset történt Horvátországban, amikor egy házibuliban részt vevő...

Magyar Péter a deviánsok örökbefogadásának húrjait pedzegeti

Magyar Péter szerencsi lakossági fórumán elhangzott szavaiból kiolvasható, hogy...

Viperával és könnygázzal estek egymásnak egy somogyi kultúrház avatóünnepsége után

A Nagyatádi Járási Ügyészség csoportosan és felfegyverkezve elkövetett garázdaság...

Kiakadt Magyar Péter mert nem engedték be egy gyermekotthonba

„A Tisza Párt követeli, hogy a Belügyminisztérium és a...

Átlépte a Tajvan és Kína között húzódó demarkációs vonalat a kommunista állam

A tajvani védelmi minisztérium szombaton közölt információi szerint a...

Kapcsolódó cikkek

Rock
Kalapács és az Akusztika - Fagyott világ
Klasszikus
Marin Marais - Marche Tartare, IV.55