Egyre több jogi kérdést vet fel az AI által generált beszédhangok felhasználása. Tudniillik már jó ideje létezik a technológia, amivel egy létező személy hangjából egy rövid, háttérzajtól mentes hangmintát felhasználva egy minimális informatikai hozzáértéssel rendelkező személy is élő szöveget tud létrehozni.
Kövesd Telegram csatornánkat
Folyamatosan frissítjük a közel-keleti háború híreivel
és az orosz-ukrán konfliktus rövid híreivel is
A Grammy-díjas George Carlin a standup műfaj egyik legismertebb alakja volt, aki nemcsak humoristaként vált népszerűvé, hanem színészként is (olyan alkotásokban bukkant fel a The George Carlin Show mellett, mint a Bill és Ted zseniális kalandja, a Dogma, a Jay és Néma Bob visszavág, a Horrorra akadva 3. vagy éppen a Thomas, a gőzmozdony, aminek a narrátora volt).
Carlin 2008. június 22-én, 71 éves korában hunyt el, hagyatékának kezelői pedig meglehetősen fel voltak háborodva azon, amikor 15 évvel a halála után egy új műsor készült az engedélyük nélkül I’m Glad I’m Dead címmel, amelyet egy ilyen tartalmakra szakosodott AI, a Dudesy készített az azonos nevű podcasthez. Az egyórás különkiadásban az AI olyan témákról beszélt Carlin hangját utánozva, mint a transzneműek jogai és a rendőrség finanszírozásának megszüntetése.
Carlin örökségének gondozói beperelték a készítőket azt állítva, hogy a különkiadás megsértette a hagyaték szerzői jogait és a Carlin nevéhez, képmásához fűződő jogokat is. A Dudesy podcast házigazdái, Will Sasso és Chad Kultgen nem várták meg, hogy befejeződjön a per, egy héten belül értesítették az örökösöket, hogy minden platformjukról eltávolították a műsort és Carlin említését is.
A feleknek ezután sikerült megegyezniük: Sassóék aláírtak egy határozatot, ami megtiltja, hogy újra feltöltsék a műsort, illetve hogy Carlin képét, hangját vagy képmását bármilyen platformon bármilyen formában felhasználják. A komikus lánya, Kelly Carlin korábban “gátlástalan emberek által összeollózott, rosszul kivitelezett hamisítványnak” nevezte az I’m Glad I’m Deadet, mostani közleményében elmondta, hogy örül az eredménynek, ami egyúttal fontos figyelemfelkeltő is:
“Örülök, hogy ez az ügy gyorsan és békésen megoldódott, és hálás vagyok, hogy az alperesek felelősségteljesen cselekedtek, és gyorsan eltávolították az általuk készített videót. Bár szégyen, hogy ez egyáltalán megtörtént, remélem, hogy ez az eset felhívja a figyelmet az AI-technológiák által jelentett veszélyekre, és arra, hogy megfelelő biztosítékokra van szükség nemcsak a művészek és alkotók, hanem minden ember számára a Földön.”
Nem véletlen, hogy a színészeket védő szakszervezet, a SAG-AFTRA olyan törvényt szorgalmazott, amely illegálissá tenné, ha valakiről a beleegyezése nélkül hamis digitális másolatot készítenének, ez ugyanis egyre nagyobb problémát jelent minden művész számára. Gondoljunk csak bele, a szinkronszínészek munkája az AI hangok megjelenésével tulajdonképpen megszűnhetne létezni, ugyanis elég lenne egy rövid hangminta, amit a számítógép a lefordított szöveg alapján ráillesztene a filmszínész hangjára, így bármilyen nyelven megszólíttatva azt.
Agyrém: mesterséges intelligenciával pótolná a tanárokat az MCC igazgatója
(gsplus.hu nyomán Szent Korona Rádió)