szombat, november 23, 2024
1.4 C
Budapest
Rock
Kalapács és az Akusztika - Fagyott világ
Klasszikus
Marin Marais - Marche Tartare, IV.55

A világ legkeresettebb kardjának nyomában

Mintha a Szent Korona tűnt volna el: egy legendás szamurájkard nyomában, amit a második világháború vége óta keresnek.

El tudja képzelni, hogy a Szent Korona eltűnjön a második világháború végén, hogy aztán mai napig ne kerüljön elő? Ugyanis némi túlzással ezt történt Japánban: egy állami szuverenitást, a sógunátust jelképző ereklye tűnt el. A Honjō Masamune (ejtsd: Hondzsó Maszamune) kard történetét és annak legendáját foglaljuk össze, de ahhoz, hogy mélységeiben megértsük a történetet, meg kell ismerkednünk a japán kard szellemiségével, néhány történelmi eseménnyel és a japán kard kultúrájával is.

Masamune egyik műalkotása

A leghíresebb kardkovács – Masamune

Ahhoz, hogy megértsük, hogy mitől olyan értékes egy japán kard, kezdjük a leghíresebb japán kardkovács bemutatásával. Mondhatjuk, hogy Goro Myudo Masamunéval (1264–1343) kezdik el igazán „jegyezni” a japán kardot a világban, ő fejlesztette ki azt a kovácsolási módszert, amitől olyan híresek a Felkelő Nap Országának a kardjai. Különböző széntartalmú acélokból kovácsolta össze pengéit és tökélesítette az edzési eljárást is. Szükség volt erre, mert a mongol betörések (1274 és 1281) során a sodronyingeken sérültek a japán harcosok kardjai, míg ezek a tökéletesítések meg nem születtek és terjedtek el egész Japánban.

Masamune kardjainak jelentős részébe nem véste bele a nevét, mert hitte, hogy az egyedi, kimagasló minőség egyértelműen azonosítja a munkáit.

Muramasa és Masamune vetélkedése

A korszakban volt még egy híres kovács, Muramasa. A legenda szerint azért imádkozott, hogy kardjait „nagy rombolók” forgassák. Az Istenek teljesítették kívánságát, és gonosz, vérszomjas szellemekkel „áldották” meg a fegyvereit, amik viszont így sok gyilkosságért, öngyilkosságért lettek felelősek. Átkozottaknak tekintették ezeket a pengéket. Később rendelet tiltotta be a viselésüket, amit a sógun, Tokugawa Ieyasu adott ki. A Tokugawák és Muramasa kardjai közötti kapcsolat egy külön fejezetet érdemelne, de maradjunk annyiban, hogy sok penge okozta a Tokugawák halálát, vagy szabályos párharcban, vagy szeppuku által. Azonban az is igaz, hogy maguk a Tokugawák mai napig birtokolnak Muramasa pengéket.

Egy történet arról szól, hogy a két kovácsmester, Masamune és Murasama egy-egy kardját tesztelésképpen patakba állította: míg Muramasa kardja vonzotta a patakban úszkáló faleveleket, ágakat és el is vágta azokat, addig Masamune pengéjét látványosan kikerülték az úszkáló tárgyak. Ez a történet is bizonyítja, hogy a kardnak lelke van, külön „életet” él a japánok hite szerint. Ismerünk elátkozott, vérszomjas kardokat ugyanúgy, mint legendás, csodákat művelőeket is.

Muramasa egyik pengéje a Tokiói Nemzeti Múzeumban

A japán kard mint isteni fegyver

A kardkovácsok különös elismertségnek örvendtek és örvendenek mai napig a japán társadalomban. A tradicionális eljárással készült pengének ugyanis lelke van, amit edzés során kap meg. A kovács imáiban kéri az Isteneket, hogy tökéletes fegyvert tudjon készíteni. A kardokat vallásos tárgyként kezelték, isteni fegyvereknek tekintették azokat. A legértékesebb darabok fiúról-apára szálltak az adott családban. Így fordulhat elő, hogy számos penge maradt fent ránk gyönyörű állapotban, hiszen a napi kardtisztítási rítus még most is rendszeres Japánban egy-egy családon belül, akik őrzik őseik fegyverét.

A szamurájok legjobban a kardjukat becsülték. Számtalan történet és legenda kering arról, hogy a nincstelen harcosnak nincsen semmije, csak egy igen értékes kardja, amitől nem válik meg semmi pénzért sem. Ellenben, aki mégis megvált a kardjától anyagi megfontolásokból, azt igencsak lenézték.

A viszonylag nagy darabszám, a korszakonként és kovácsonként eltérő minőség miatt elérhető áron lehet hozzájutni akár Magyarországon is eredeti japán kardokhoz (nihonto), míg az igazán minőségi, antik darabok több millió forintnál kezdődnek, a legkomolyabb mesterművek pedig el sem hagyhatják Japánt.

A kardkultusz talán Japánban a legerősebb, hiszen a vallás fontos része lett maga a kard is. A kardkovácsok pedig mint papok jelennek meg, akik varázslatos rítust végezvén kardot kovácsolnak. Összeköttetők az isteni és a földi világ között: őáltaluk jelenik meg az isteni fegyver a természeti elemek egyesülésével. A tűz, a víz, a levegő, az érc egyesüléséből jön létre a szamurájok fegyvere. Sok shintó-szentélyben van ereklyeként őrizve egy-egy komolyabb kard, sőt, maguk egyes szerzetesek is kovácsolnak rítusszerűen a mai napig.

A második világháború és Japán

A történelmi párhuzam Magyarország és Japán között fennáll a második világháborút tekintve is: mind a két ország nemcsak, hogy elvesztette a világháborút, hanem ezzel együtt gyakorlatilag a hagyományos államiságát is és egy másikfajta berendezkedést erőltettek az országra az idegen megszállással együttesen. Mind a két országban megszűnt a tényleges monarchia: Magyarországon névlegesen, gyakorlatilag és jogilag is, míg Japánban névlegesen meghagyták a császári titulust, egy átlag állampolgárrá „lefokozva”, az isteni eredetét elvéve a császári családnak.

Az amerikaiknak fontos volt a legyőzöttek megalázása Japánban is (mint ahogy Európában is), aminek egyik módja volt a kardkultusz eltörlésére tett erőfeszítés, amire indok volt a második világháború fanatikus militarizmusa és az abban megjelenő, a hadsereg számára tömeggyártott kard. A japán hadvezetés ugyanis a szamurájszellem felébresztésének egyik módját abban látta, hogy a katonákat ellátták külsejükben hasonló, ám minőségükben lényegesen gyengébb szamurájkardokkal. Természetesen egyes szamurájcsaládok leszármazottai magukkal vitték a családi ereklyének tartott kardot a harctérre, de a legtöbb esetben csak gyenge utánzatok jelentek meg a fronton.

A japán kultúrában nem jártas amerikai katonák mindegyike igyekezett aztán szuvenírként megszerezni magának egy-egy kardot, aminek során sok, valódi szamurájkardot is elraboltak az országból. Számos felvétel van, ahogy katonák hordják tucatjaival a kardokat a jeepekre, teherautókra. Sok kardot egyszerűen a tengerbe szórtak, főleg a második világháborúban gyártott darabokat, de feltételezhetjük, hogy volt köztük értékesebb példány is.

A másik nagy csapás a japán kardra a háború végén az volt, hogy hivatalosan is elrendelték az összes kard beszolgáltatását, mivel ezzel akarták a japán nép ellenállását megtörni. Természetesen sokan nem tettek eleget a rendeletnek: rejtegetni kezdték a pengéket, elásták, vagy furfangos helyre rejtették. Azonban az elrejtés is sok esetben végzetes lehetett a kard számára, hiszen a pára, nedvesség előbb-utóbb elérte a pengéket és nagyon sok műkincs értékű kard is megsemmisült, szenvedett kárt… Sokan shintó templomoknak adományozták a családi ereklyét, ahol szentélyekben helyezték el őket. Tudunk olyan történetről, hogy házkutatás során menekülni próbált az ősei kardjával: lelőtték a megszállók.

A japánok látva, hogy milyen barbarságok és gaztettek történnek a japán kard körül, beadványokat írtak, hogy megmentsék a műkincseket: sikerrel jártak, mert engedélyt kaptak a leadott kardok kiválogatására és múzeumokba történő szállításukra. Persze, ekkor már sok kard elpusztult, vagy szuvenírként egy jenki családhoz került az USA-ban.

A „hadizsákmány”

A Honjō Masamune története

Masamune életének fő műve a „Honjō Masamune”. Ezt a kardot tartják Masamune legkiválóbb munkájának, sőt, a legkiválóbb japán kardnak, amit valaha kovácsoltak. 1939-ben lett Japán Nemzeti Kincse besorolású. A Tokugawa-családé (volt) a kard, és ismerjük a megszerzésének történetét is.

A „Honjō” előnév onnan eredhet, hogy egy Uesugi Kenshin alatt szolgálató tábornok, Honjō Shigenagahoz került a kard legendás körülmények között. Honjō tábornok sikeresen ostromolta a Dewa Shonai kastélyt. Az ostrom után megpihent táboriszékén, amikor egy merénylő megközelítette, majd csapást mért a fejére: a sisak könnyedén átszakadt, de őneki csodálatos módon nem esett baja. A támadót aztán megölvén, a kardot megtartotta, ami a sisak átvágása következtében szerzett ugyan néhány sérülést, de tökéletesen éles maradt. Innen ered a „Honjō Masamune” legendája, miszerint ártatlanokat nem lehet vele megölni. Később Shigenaga eladta Toyotomi Hidetsugunak, aki elajándékozta Toyotomi Hideyoshinak, ő pedig Tokugawa Ieyasunak adta, aki Tokugawa Yorinobunak, aki elajándékozta a visszavonult Tokugawa Ietsunának és így öröklődött tovább a Tokugawák között a legújabb időkig.

A penge eredetét elbeszélő leírás

A Tokugawa család volt tehát a Honjo Masamune birtokosa egészen a második világháború végéig. Tokugawa Iemasa, a dinasztia akkori feje, a második világháborúban fontos politikai tisztségeket töltött be és a kard őrzője volt, amikor jött az említett rendelet. Mivel törvénytisztelő volt és minden rendelkezésnek eleget tett, bevitte a Honjō Masamune-t is több mint egy tucat másik karddal együtt a mejiroi rendőrségre 1945 decemberében. 1946. január 18-án vették át a megszálló erők a leadott kardokat a japánoktól, köztük a Tokugawák kardjait is. Az átvételről született egy „jegyzőkönyv”, vagy inkább feljegyzés, amin szerepel az átvevő neve is. A jegyzeten szereplő név: コリーデイバイモ (ko-rī-de-i-ba-i-mo); ami lehet: „Koridie Beimo”, vagy talán „Coldy Bimore”. A 7. lovasezred katonájáról van szó a dokumentum szerint, de ilyen, vagy ehhez hasonló nevű sem szolgált az alakulatnál…  Probléma, hogy a nem japán nevek japánul való leírása igen bonyolult, így valószínűleg nem is kellett az őrmesternek sokat mesterkednie azon, hogy ne legyen a későbbiekben azonosítható.  Vagy szándékosan adta meg rosszul a nevét, vagy csak nem sikerült átírni japánra. A Honjō Masamune tehát eltűnt. Az összegyűjtött kardok japán szakértők általi bevizsgálásakor sem került elő.

Dokumentum az átvételről – vörös keretben az átvevő neve

Hogyan is néz ki a világ legkeresettebb kardja?!

Aki a témában kicsit is kutakodik, rögtön rájön, hogy nem is lenne olyan egyszerű helyzetben, ha meglátna egy texasi farm házának falán kifüggesztve egy eredeti japán kardot, hogy az e a szóbanforgó kard. Komoly kardszakértők be tudnák azonosítani, de sajnos nincsenek archív film- vagy fotófelvételek a kardról, csak néhány jegyzet, leírás a kinézetéről és pengerajzok. A problémát tovább nehezíti, hogy Masamune, mint a legtöbb művét, nem írta alá ezt sem. Tehát nincs bevésve a neve (mei) a markolatba (nakago). Azt sem tudjuk, hogy az újdonsült tulajdonosa tudja-e, hogy mekkora érték van nála, és kardbantartották-e a pengét az elmúlt 73 évben…

A Honjō Masamuna oshigatái (pengerajzai)
1. Ismeretlen eredetű 2. Kōtoku általi oshigata 3. Tsuguhira általi oshigata.
Két kardszakértő általi rajz, akik megvizsgálták és lerajzolták, viszonylag pontatlanul a pengét.
A fotótechnika előtt is megpróbálták a kiváló munkákat dokumentálni és ennek módja a penge minél pontosabb lerajzolása volt.

Nézzünk egy leírást, paraméterezést a kard pengéjéről:
Mérete: Nagasa 2 shaku 1 sun 5½ bu, sori 1.7 cm. Shinogi-zukuri, iori-mune, széles mihaba, vékony kasane, hosszabb kissaki, shinogi-ji keskeny, magas shinogi. Ko-itame-hada, szép ji-nie, chikei-kel és tobiyaki-kal. Hamon vonalja ko-nie, formája ō-midare és ko-midare, amin sok kinsuji és ashi van. A bōshi midarekomi.

Nincsen horimono-ja, a nakago ō-suriage, formája a nakagojiri-nek kengyō, és egy mekugi-ana-ja van. Van egy nagy hakobore a felszínén, és néhány kisebb a ha-n, ahogy néhány kirikomi a mune-n. Értik? Ha nem, akkor itt van egy szócikk a kard részeinek megnevezéséről (katt), de aggodalomra semmi ok, megpróbálom megmagyarázni.

Elnagyolt magyarázat a penge részeiről: ennek segítségével csak éppen kezdjük megérteni, hogy egy újabb univerzumba csöppentünk

Nehezen lehet érthetően, egyszerűsítve lefordítani ezeknek a szavaknak a jelentését, mert nincs is magyar megfelelőjük, de mégis kísérletet teszek rá (szakértőktől elnézést kérek): A mérete régi japán mértékegységben van megadva, 65.2 cm-re jön ki a penge vágórészének hossza, tehát markolat nélkül. Valószínűleg hosszabb volt, csak megsérült párszor és muszáj volt lerövidíteni. 84.9 cm volt akkor, amikor Shinegaga-ra támadtak vele a feljegyzések szerint. A sori nem más, mint a penge ívének mértéke a markolatig (pontosabban a ha-machi-ig).

Shinogi-zukuri a penge formájának neve. Lásd az ábrán:

Az iore-mune, a pengehát formájára utal. Egyenlőszárú háromszöget képzeljünk el, magasabb forma. Lásd az ábrán:

 

Mihaba: a penge szélessége. Nem találtam róla pontosabb adatot. Viszont a penge vastagságát (kasana) vékonynak adták meg. Ami elég relatív. Az eredeti mérete ugyebár 85 cm, tehát egy tachi-ról (hosszú kardról) beszélgetünk, ami nem lehetett olyan vékony, vagy lehet a sok togishi (csiszolás) munkától vékonyodott már el talán? Nem tudjuk, de vélhetően 7-8 mm-nél nem lehet vékonyabb. A kissaki a kard hegyét jelenti. A shinogi a penge azon vonalát jelöli, ahol „megtörik” a felszíne a pengének. A felette lévő rész a shinogi-ji. A shinogi-ji keskeny, mivel magasan fut a shinogi-vonal maga.

A hada ko-itame jellegű: ez a hajtogatásból fakadó rétegek rajzolatának mintázatát írja le. Mondanom sem kell talán ezek után, hogy ebből sem csak egyféle van.  A rajzolata attól függ, hogy milyen irányokban és hogyan hajtogatták a külső köppenyt (kawagane) alkotó alapanyagot. Gyakorlatilag a hajtogatás keresztmetszetét látjuk, ami a csiszoláskor jön elő. Minél finomabb a hajtogatási vonal, annál több a rétegek száma. Tízezres rétegszám felett a hada nagyon finom vonalakból áll, csak közelről látható, míg a kevés rétegszám esetén látványos, nagyon erőteljes, durva rajzolata van. A fa erezetétől elkezdve a hullámzó vonalakig, az apró pontszerű mintázaton át nagyon sok variációt kiadhat. Ko-itame: a fa hosszmetszete. A masame a szabályos fa, mokume fa keresztmetszete, nashiji a körte húsa.

A hada a világosabban látszódó, „hullámzó” edzési vonal feletti rész. 

Az edzésvonaltól a shinogi-ig tartó rész, ahol chikei vonalak (sötétebb, vékony vonalak) és tobiyakik, hőkezelési pontocskák vannak, amik a hamon-tól különállva, ezek is beedződve látszanak.

A hamon, azaz edzési vonal, úgy keletkezik, hogy agyagkitakarással ellátják a pengét, ahol nincs, vagy csak nagyon vékonyan, ott beedződik a penge. Csak az élt edzik fel, hogy ne törjön üvegként az egész egy sérülés esetén, a többi terület maradjon puhább. A hamon stílusok is különbözőek lehetnek. A Honjō Masamune pengéjén midare hamon van (a midare hamonon is belül két fajta is egyszerre megjelenik) kinsujikkal, tehát erőteljes, rövid vonalakkal a nie-ben (a határvonalban) és ashi-kal, amik „lábakként” jönnek le az él felé. A penge hamonja a legerősebb egyéni azonosítója egy pengének és szerencsére a szóbanforgó kardról talán ez van leginkább dokumentálva rajzok formájában, bár elég pontatlanul, lásd a képeket. A bōshi a hegyen található hamon formája, esetünkben midarekomi, amit úgy lehetne leírni legegyszerűbben, hogy cikk-cakkos hullámos, de a hegyen belül maradó, azon nem hajlik vissza a pengehátra jobban, mint a hegy maga.

Nincsen horimono-ja: nincsen rajta véset. A nakago, azaz a markolattövise ō-suriage, ami azt jelenti, hogy rövidített. A markolat profilja kengyō, és egy csapolási lyuk van rajta (ami a markolat rögzítésére szolgál). Van egy nagy csorbulás nyom a felszínén, és néhány kisebb az élen, ahogy néhány beütődés a pengeháton. A  sérülések ütközetekből származnak, ezek nem mindegyikét csiszolták ki (talán szándékosan, talán mert nem is lehetséges maradéktalanul az eltűntetésük).

A kard szerelékezéséről (koshirae) is van egy hasonló leírásunk, de ennek részletes taglalásától eltekintünk figyelembevéve az előző bekezdések túlontúl szakmai voltát és azt, hogy erről egy digitálisan előállított képpel rendelkezünk. A Momoyama-korra (1573-1600) teszik a szereléket, és talán fontos megemlíteni még, hogy 6 cm átmérőjű tsuba van rajta, ami számunkra, a 7-8 cm-es tsubákhoz szokott szemünknek talán kicsinek tűnik, de az antik szerelékeknél nem ritka a 6 cm körüli tsuba katanákon sem.

Ahogyan kinézhet az eltűnt kard szereléke

Mégsem tűnt el, csak megőrzik?!

Számos elmélet kering a kard hollétéről. A legnépszerűbbekről néhány szót ejtünk.

Az első és sajnos legvalószínűbb magyarázat valóban az, hogy egy jenki katonának megtetszett, annyit értett hozzá, hogy nem egy sima kard, talán látta is a feljegyzést, hogy a Tokugawa dinasztia feje adta le és egyszerűen hazavitte, hogy egy családi házban azóta is ott lógjon a falon, vagy eladta szinte rögtön, és a fekete piacon kering vagy egy műgyűjtő legféltettebb kincse. Időnként persze felröppenek a hírek, hogy van egy aukcióra bocsátott penge az USA-ban horririsztikus összegért és az egy Masamune-penge, de persze még a készítője is kétséges ezeknek  és a kardszakértők is rögtön megállapítják, hogy nem a keresett kardról van szó (sok esetben pedig a szakvélemény néhány nullát le is farag az árból).

Ezt verziót erősíti, hogy a feljegyzéshez, később angolul ráírták, hogy három hiányzó kard után nyomoznak, tehát nemcsak a Honjō Masamune, hanem másik kettő kard is eltűnt a leadottak közül, magyarul nemcsak a Honjōra utaztak, hanem valószínűsíthetően legértékésebbeket kiválogathatták. (Ezt a részletet tudomásom szerint senki sem vizsgálta még, mert egyik cikkben, vagy tévéműsorban sem olvasni, hallani róla. Ha nem találni a legértékesebb kardot, akkor talán a másik kettőt igen, ami viszont nyomra vezetheti a keresőket…)

Az elmúlt 73 évben azonban elő kellett volna kerülnie a kardnak, ha az USA-ba vitték valóban. Ha feltételezzük, hogy egy gyűjtőnél van, ő biztosan tisztában van a kard értékével. Ha a kardot hazarabló katona családjánál van a mai napig, biztosan hallottak már egy eltűnt kardról és ellenőriztették volna, hogy a nagyapa mit hozott haza. Nem hiszem, hogy annyira nem érdekli a tulajdonosát a hírnév, hogy titkolja, hogy nála van, tekintve, hogy tetemes összegért vásárolná meg tőle a Japán Állam.

Néhány nyomozás arra jutott (lásd például a kissé szenzációhajhász „Expedíció az ismeretlenbe” dokumentumfilm-sorozat idevágó részét – katt.  Ezt az adást törölték, de itt egy másik idevágó) hogy a kard nem hagyta el Japánt, mivel „Coldy Bimore” nem is létező személy, még hozzá hasonló nevű szóba sem jöhet. Tehát a kardot valószínűleg kimenekítették a rendőrségről maguk a japánok.

De hova lehetett menekíteni? A filmben is elhangzik két lehetséges opció erről. Az egyik, hogy a második világháborús alagutak egyikében rejtették el, vagy egy sintó szentélyben őrzik a mai napig. Természetesen mindegyik csak feltételezés és a nyomozások mai napig tartanak lelkes amatőrök részéről ugyanúgy, mint profi kincsvadászok által. Egyesek továbbra is az USA-ban keresik, mások pedig a shintó-szentélyeknél próbálkoznak.

Ha hiszünk benne, hogy egy japán kardnak lelke van, akkor hisszük, hogy a Honjō Masamune majd előkerül, ha eljön az idő. Nem véletlenül alakult így a története.

Felhasznált irodalom:
C.U. Guido Schiller, The Honjo Masamune, 2014 http://www.nihontomessageboard.com/articles/Honjo.pdf
Yoshimura Kenichi: A japánok és a kard, Budo Kulturális Fórum, Budapest, 2006.
http://www.karatedojo.hu/kard.htm
https://en.wikipedia.org/wiki/Masamune
https://en.wikipedia.org/wiki/Muramasa
https://en.wikipedia.org/wiki/Glossary_of_Japanese_swords

(Barcsa-Turner Gábor – Szent Korona Rádió)

Kapcsolódó bejegyzés:

Beszélgetés egy kovácsmesterrel, akinek munkásságát Japánban is elismerik

Legfrissebb

Átlépte a Tajvan és Kína között húzódó demarkációs vonalat a kommunista állam

A tajvani védelmi minisztérium szombaton közölt információi szerint a...

500 alkalmazottat rúgott ki a tiszaújvárosi Jabil

A tiszaújvárosi Jabil az Észak-magyarországi régió egyik legnagyobb gyára....

Az amerikai hírszerzés szerint Putyin rendelhette meg a politikai gyilkosságokat ellenfelei ellen

Putyin személyesen adta ki a parancsot a politikai ellenfeleinek...

A Hezbollah főhadiszállását bombázta Izrael

Szombat reggel bombatalálat érte a Hezbollah egyik központját Bejrút...

„Bezzeg Románia” sem jobb, Európában ott a legmagasabb a népességelvándorlás

Több mint négy millió román él Nyugaton. Lengyelországban és...

Kategóriák

Átlépte a Tajvan és Kína között húzódó demarkációs vonalat a kommunista állam

A tajvani védelmi minisztérium szombaton közölt információi szerint a...

500 alkalmazottat rúgott ki a tiszaújvárosi Jabil

A tiszaújvárosi Jabil az Észak-magyarországi régió egyik legnagyobb gyára....

A Hezbollah főhadiszállását bombázta Izrael

Szombat reggel bombatalálat érte a Hezbollah egyik központját Bejrút...

„Bezzeg Románia” sem jobb, Európában ott a legmagasabb a népességelvándorlás

Több mint négy millió román él Nyugaton. Lengyelországban és...

Trump migrációs politikája: még a hadsereget is bevetné az illegális bevándorlók ellen

A megválasztott elnök bevándorláspolitikai főtanácsadója arról beszélt, hogy katonai...

12 vasútállomást alakítanak át polgári-katonai kettős felhasználásra a Dunántúlon

Új közbeszerzést írtak ki, melyben 12 dunántúli vasútállomás átalakítására...

Újabb hangfelvétel szivárgott ki Magyar Péter privát beszélgetéséből

Nem telt el sok idő az utolsó kiszivárgott hangfelvétel...

Kapcsolódó cikkek

Rock
Kalapács és az Akusztika - Fagyott világ
Klasszikus
Marin Marais - Marche Tartare, IV.55